FoodAwards

De FoodAwards worden dit jaar alweer voor de 28e keer uitgereikt. Initiatiefnemer is FoodPersonality, een maandblad voor de supermarkt- en levensmiddelensector. Met de FoodAwards worden jaarlijks de beste introducties van A-merkleveranciers van het jaar ervoor beloond.

Dat wil zeggen, een jury die bestaat uit vertegenwoordigers van de belangrijkste supermarktorganisaties (Albert Heijn, Jumbo en Superunie als belangrijke inkooporganisatie voor supermarkten als Plus, Dirk, Spar en veel regionale supermarktbedrijven) wijzen de winnende producten aan, geholpen door de stem van de consument!

In het kort ziet de procedure voor de FoodAwards er als volgt uit:

  • Onderzoeksbureau IRI stelt een lijst samen van alle nieuwe producten uit 2015 die bij meer dan één supermarktformule in het schap liggen.
  • De jury van de FoodAwards bepaalt op basis daarvan welke producten genomineerd worden. Dit jaar zijn er 90 genomineerde producten.
  • Door middel van een grote consumentenactie waarbij je kunt stemmen op je favoriete genomineerde producten (via www.foodawards.nl) wordt de mening van de consument gepeild.
  • De uitslag van die stemming wordt meegewogen in het eindoordeel van de vakjury, die bijvoorbeeld ook kijkt naar het vernieuwende karakter van een product.

Dus: zowel de stem van de consument (jouw stem!) als het oordeel van de FoodAward-jury bepalen welke producten er een FoodAward winnen.

Ieder jaar wordt ook een overall-winnaar aangewezen. Dat product ontvangt dan de FoodTopAward. Die ging vorig jaar naar Arla Skyr. Kijk in de Hall of Fame welke producten er sinds 2000 de FoodTopAward hebben gewonnen. Maar belangrijker nog, breng je stem uit en maak zo kans op mooie prijzen!