FoodRetailAwards

Tegelijk met de FoodAwards worden sinds 2009 ook de FoodRetailAwards uitgereikt. Hiermee worden supermarkten beloond die op een gunstige manier omgaan met de productintroducties van A-merkleveranciers.

De FoodRetailAwards worden niet door de FoodAward-jury toegekend - dat zou de spreekwoordelijke slager zijn die zijn eigen vlees keurt - maar worden toegekend op basis van een objectieve analyse van opname-, distributie- en omzetpatronen door onderzoeksbureau IRI.

Per editie worden drie FoodRetailAwards toegekend:

  • voor compleetste opname: welke formule heeft de meeste winnende introducties in zijn assortiment?
  • voor snelste opname: welke formule heeft de winnende introducties (of het merendeel ervan) het snelst opgenomen?
  • voor hoogste fair share: welke formule behaalt – verhoudingsgewijs – de meeste omzet met de winnende introducties?

Dit jaar won Jumbo de FoodRetailAward voor snelste opname voor de derde keer op rij. Albert Heijn won de FoodRetailAward voor de meest complete opname (voor de tweede keer op rij) en Plus won voor het eerst de award voor hoogst behaalde fair share.